Dieta cukrzycowa

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną charakteryzującą się hiperglikemią, czyli wzrostem ponad normę poziomu cukru we krwi. Wynikającym z defektu wydzielania lub działania insuliny. Przewlekła hiperglikemia w cukrzycy prowadzi do uszkodzeń, zaburzeń czynności i niewydolności różnych narządów, szczególnie oczu. A także nerek, układu nerwowego, serca i naczyń krwionośnych. Po zauważeniu wymienionych objawów należy udać się do lekarza. Im wcześniej rozpoznana i zdiagnozowana choroba. Tym szybciej jest włączone leczenie i mamy większe szanse na normalne życie, bez strat na zdrowiu.

Co jeść z cukrzycą?

Dieta cukrzycowa, a właściwie dieta przeciwcukrzycowa, to jeden z najważniejszych elementów profilaktyki i leczenia cukrzycy. Odpowiednio zbilansowana dieta reguluje poziom cukru we krwi. Dieta cukrzycowa może wpłynąć na cofnięcie się objawów przed cukrzycowych. A także taka dieta wspomaga leczenie cukrzycy. Przy dobrze skomponowanej diecie możemy uniknąć suplementów diety.

Komponowanie diety dla cukrzyka powinno być przeprowadzane indywidualnie. Z uwzględnieniem wieku, płci, stopnia aktywności fizycznej, masy ciała. Oraz innych chorób, współtowarzyszących cukrzycy u chorego.

Dieta cukrzycowa powinna uwzględniać produkty pozwalające zaspokoić zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, witaminy i minerały. A także powinny być, zachowane właściwe proporcje węglowodanów, tłuszczów i białka.

  • Z węglowodanów powinno pochodzić 45-60% dziennej energii;

Węglowodany podnoszą poziom glukozy we krwi w największym stopniu. Gdyż prawie w 100% zamieniają się w glukozę. Dlatego warto przyzwyczaić się do niesłodzenia potraw lub ewentualnie używać naturalnych zamienników cukru. Na przykład stewii czy ksylitolu.

  • Z tłuszczów – 30-35%;

Tłuszcze w bardzo nieznacznym stopniu, bo tylko w 10% podnoszą poziom glukozy we krwi. Tutaj należy ograniczyć spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych, występujących w margarynach twardych.

  • z białka – 15-20%;

Białko może wpływać na podwyższenie poziomu glukozy we krwi. Należy pamiętać, że nadmiar białka obciąża nerki. Dlatego szczególnie osoby z istniejącą nefropatią cukrzycową powinny ograniczyć jego spożycie.

Stosując dietę przeciwcukrzycową powinno się spożywać 4-6 posiłków dziennie, regularnie. Jedzenie należy spożywać co 3 godziny, przy czym najważniejsze jest śniadanie i kolacja.

Bardzo duże znaczenie ma również godzina spożywania i jakość ostatniego posiłku. A także złe przyzwyczajenie do wieczornego podjadania przed telewizorem – chipsów czy paluszków. W cukrzycy leczonej insuliną ostatni posiłek powinien natomiast być jedzony tuż przed snem. Tak, aby zapobiec spadkowi cukru we krwi w czasie snu.

Zalecane pokarmy:

  • pieczywo razowe, płatki owsiane, chleb chrupki, musli bez cukru, kasze gruboziarniste: gryczana, jęczmienna, pęczak, jaglana, brązowy makaron, brązowy ryż;
  • warzywa i owoce świeże lub mrożone (czereśnie, borówki, jabłka, jeżyny, maliny, truskawki, grejpfruty, gruszki, nektarynki, pomarańcze). Oraz soki warzywne;
  • mleko i napoje mleczne o niskiej zawartości tłuszczu, ser biały chudy lub półtłusty, jaja;
  • indyki i kurczaki bez skóry, cielęcina, chuda wołowina, chuda jagnięcina, króliki, dziczyzna ryby bez skóry pieczone, gotowane, grillowane;
  • olej rzepakowy, oliwa z oliwek, margaryny miękkie;
  • fasola, groch, soja, soczewica, ciecierzyca;
  • orzechy i migdały, sałatki owocowe bez cukru, galaretki, kisiele, budynie na mleku o obniżonej zawartości tłuszczu;
  • kawa filtrowana lub rozpuszczalna, herbata, herbatniki zbożowo-owocowe bez dodatku cukru, woda, inne napoje niskokaloryczne. Bardzo ważne jest wypijanie codziennie ok. 1,5 l niegazowanej wody.

Dieta przeciwcukrzycowa wcale nie musi być restrykcyjna, monotonna i niesmaczna. To po prostu zdrowy sposób odżywiania się. A przede wszystkim zalecany każdemu, komu zależy na dobrej kondycji fizycznej i umysłowej oraz zgrabnej sylwetce.

Warto pamiętać, że przy stosowaniu diety przeciwcukrzycowej powinien towarzyszyć wysiłek fizyczny. Najpierw umiarkowany i uzależniony od indywidualnych możliwości. Dla większości osób z cukrzycą typu 2 może to być spacer trwający przynajmniej 1/2 godziny.